Vill du anlita säljare?

Innan du anlitar säljare kan det vara bra att göra vissa aktiviteter som kan öka din försäljning med rätt enkla medel.

Ta fram säljande texter på webbplatsen

Sätt rätt pris för rätt kund

Bli bättre på att förhandla

Nöjda kunder kan ge dig ökad försäljning

Exempel på hur du kan öka försäljningen i butik & ehandel

1. Ta fram säljande texter på webbplatsen

Säljande texter behövs på din webbplats för att lyckas sälja dina produkter och tjänster. Men det räcker inte med att skriva att en produkt är bra eller fantastisk utan du behöver övertyga besökaren om varför den är bra för just denna person. Vad får kunden ut av att köpa denna produkt eller tjänst och varför ska de köpa den av dig?

Tydlighet i budskapet i en säljande text

Under tillfället du skriver en text måste du noga ha tänkt igenom budskapet. Vad vill du förmedla och vad behöver besökaren veta?

När du skriver din säljande text behöver du ge svar på de frågor som besökarna ställer sig. Det behöver också tydligt framgå vad besökaren vinner på att köpa det du erbjuder. Tänk dig att besökaren ställer sig frågan ”Vad får jag ut av detta?”. Ofta i dessa sammanhang är det bra att tänka kring vilka problem dina produkter eller tjänster kan lösa och på vilket sätt.

Det viktigaste först

Du har inte många sekunder på dig att övertyga besökaren att fortsätta läsa på din webbsida. Första och andra meningen behöver innehålla det allra viktigaste besökaren behöver veta för att avgöra om det är intressant att läsa vidare.

Intressant huvudrubrik och underrubriker som vägleder läsaren

Huvudrubriken och alla underrubriker behöver vara intressanta för att väcka nyfikenheten hos besökaren och fånga deras uppmärksamhet. Alla rubriker ska också kunna vägleda läsaren genom texten för att få en inblick i vad varje del handlar om.

Call to Action – Uppmana till handling

Besökaren måste också veta vad de ska göra på din webbsida. Uppmana till handling, en så kallad Call to Action. Det kan vara att de ska köpa, boka, läsa mer, kontakta företaget med mera.

Korrekturläs och läs igenom

Det är viktigt med en korrekt skriven text både vad gäller stavning men även grammatik. Prova också att läsa igenom texten och tänk att du är kund.

2. Sätt rätt pris för rätt kund

Gällande det här med att sätta rätt pris på produkter och tjänster kan vara väldigt svårt. Du vill gärna tjäna pengar genom att inte ha för billiga priser och samtidigt vill du inte skrämma iväg kunder och därmed sälja väldigt lite.

Rätt pris utifrån vinst och konkurrens

På produkter är det ganska lätt att räkna ut ett lägsta pris utifrån vad det kostar dig att tillverka eller köpa in produkten för att kunna gå med vinst. Därefter måste du ha koll på konkurrenterna. Du vill inte vara dyrare än de som har exakt samma produkt.

Psykologi och mervärde bakom prissättning

För tjänster kan det vara lite svårare att hitta rätt pris men här måste du utgå från ditt allra minsta timpris för att täcka alla kostnader i företaget och för att gå med en viss procent i vinst.

Är produkterna eller tjänsterna snarlika kan du ta ut ett högre pris om det klart och tydligt framgår varför kunderna ska handla det just du erbjuder och varför de ska handla hos dig. Förutom det kan det handla om mervärde att de till exempel får bra service eller kan handla fler relaterade produkter hos dig.

Även psykologiskt kan kunderna tveka inför en produkt eller tjänst som verkar för billig och fundera över kvaliteten och vad de egentligen får ut.

Taktisk prissättning för att locka rätt kund

Vill du vara lite taktisk och inrikta dig på återkommande kunder? Då kanske du inte ska ha de lägsta priserna som lockar de personer som alltid letar efter det billigaste. Du kan ta ett högre pris och istället satsa på mervärde till exempel genom att erbjuda en prenumerationstjänst för att underlätta kundernas vardag. Hitta något som inte konkurrenterna har och satsa på att marknadsföra det.

3. Bli bättre på att förhandla

Det är en konst i att förhandla och det är viktigt att du känner dig själv och vet hur du reagerar i olika situationer. Vi ska här gå igenom hur du blir bättre på att förhandla och blir en mästare på förhandling.

Förberedelse är A och O för att bli en mästare på förhandling

Något som absolut är viktigast för att bli en mästare på förhandling är förberedelse. Förutom att ha allt material färdigt för presentation och all teknik på plats finns det fler saker att tänka på.

Kom till ett kundmöte väl påläst om vad det är du erbjuder men du behöver också ha läst på om kunden. Då vet du också hur och varför ditt erbjudande passar kunden och varför de inte klarar sig utan eller ska gå till någon annan. Är du skicklig på att analysera har du också kunnat se svagheter i kundens företag som du kan hjälpa dem med.

Lyssna men lova inte för mycket

Att vara lyhörd och lyssna på kunden är så klart viktigt men lova inte för mycket! Allt kan inte alltid fixas. Vet du inte om det går så be att få återkomma istället i aktuell fråga vid en senare tidpunkt. Var ärlig!

Bli bättre på att förhandla genom att inte bli stressad

Bli inte stressad av att kunden vill ha ett snabbt svar. Bli bättre på att förhandla genom att tidigt i förhandlingen berätta att du inte tar alla beslut på egen hand utan att allt måste stämmas av med någon annan. Då köper du dig tid på att fundera över nya saker som kunden har tagit upp.

Våga säga nej

Alla affärer är inte bra så det gäller att våga som säljare att  säga nej. Lägg energi på bra affärer istället.

4. Nöjda kunder kan ge ökad försäljning

Nöjda kunder ger dig gratis marknadsföring genom att de berättar för andra hur nöjda de var med köpet och kanske till och med dig som säljare, kundtjänst eller företag. Är de riktigt nöjda berättar de fritt om detta och i annat fall kan de rekommendera dig om de hör någon som frågar efter samma som de har köpt. Detta kan ge dig ökad försäljning.

Hur du kan öka chanserna till nöjda kunder

Självklart finns det fler än ett sätt att öka dina chanser till nöjda kunder. Vi ska gå igenom flera tips och vissa av tipsen kan du använda dig av i företagets sociala medier och bli rekommenderad av de som faktiskt inte ännu är dina kunder.

Lyssna, bekräfta och svara

Att fokusera enbart på att sälja in något brukar ofta straffa sig själv. Lyssna på dina kunder, bekräfta att du har uppfattat det de har sagt och svara på frågorna rakt av. Kom inte med något standardsvar som inte passar in för den specifika fråga som ställdes.

Bjud på din expertis

Var generös och bjud på din expertis även om det inte leder till ett direkt sälj. Kunden kommer kanske tillbaka och gör ett köp en annan gång tack vare din kunskap och hjälpsamhet.

Försök inte övertala en kund som inte vill

Vill inte kunden så vill den inte och då är det ingen idé att försöka övertala kunden. Det skapar inte något bra varumärke.

Kan du inte hjälpa kunden – var ärlig och säg det

Försök inte att sälja in något annat som kunden inte har frågat om. Kan du inte ge exakt det kunden efterfrågar – var då ärlig och säg det. Att du är ärlig och inte försöker lura på kunden något annat kan innebära att de faktiskt så småningom köper något av dig eller rekommenderar dig till andra.

Så här ökar du försäljningen i fysisk butik och e-handel

Det finns en hel del gemensamma saker du kan göra för att öka försäljningen i både fysisk butik och e-handel. Vi ska visa dig likheterna som du kan dra nytta av i båda fallen.

Gör det enkelt för kunden att hitta

Med produkter kategoriserade och grupperade på rätt sätt både i fysisk butik och e-handel gör du det enklare för kunden att hitta de produkter som är intressanta. Att skapa naturliga gångar i en butik i en logisk struktur kan för en e-handel översättas till en tydlig navigering via menyn och med extra snabbvägar på webbsidorna.

Underlätta köpprocessen

Skapa köplust genom en trevlig upplevelse. Det ska vara rent, snyggt och välkomnande. Priset behöver synas tydligt och kunden ska enkelt hitta både kundkorg offline samt köpknapp, kundkorg och väg till kassan online.

Fyll på från lagret

Hyllor som gapar tomma eller text som visar att produkten tillfälligt är slut ger inte så bra intryck och drar ner köplusten.

Simulera kundupplevelsen

Det är lätt att bli hemmablind! Låt någon annan testa att handla hos dig. Vad är bra och vad behöver åtgärdas? För både fysisk butik och e-handel är det intressant att veta var ögonen landar och i vilken ordning. Både offline och online kan du skylta med utvalda produkter på precis de rätta ställen.

Ha personal tillhands

Ha dina säljare i rörelse i den fysiska butiken så att kunderna kan fråga. I en e-handel kan man med fördel använda sig av en chat eller till och med en chatbot. Ha tydliga kontaktvägar ifall kunderna behöver ställa frågor.

Merförsäljning i kassan

Tänk på merförsäljningen i kassan genom att placera ut produkter till ett bra pris och som är lättköpta. Du har en stor fördel i en e-handel där du utifrån varorna i kundkorgen individuellt kan anpassa vilka produkter du visar.

Vad gör en säljare?

En säljare är en person vars mål är att sälja varor eller tjänster till en kund. Säljare är en professionell titel, men även privatpersoner som säljer något kallas säljare. En person som arbetar som säljare kan t.ex. vara kontorist i en butik, telemarketer eller dörrsäljare. Säljare och köpare är motsatta parer och är motparter i finansiella avtal.