Dagens datum:23 February, 2020

Nöjda kunder kan ge ökad försäljning

Nöjda kunder ger dig gratis marknadsföring genom att de berättar för andra hur nöjda de var med köpet och kanske till och med dig som säljare, kundtjänst eller företag. Är de riktigt nöjda berättar de fritt om detta och i annat fall kan de rekommendera dig om de hör någon som frågar efter samma som de har köpt. Detta kan ge dig ökad försäljning.

 

Hur du kan öka chanserna till nöjda kunder

Det finns flera sätt att öka dina chanser till nöjda kunder. Vi ska gå igenom flera tips och vissa av tipsen kan du använda dig av i företagets sociala medier och bli rekommenderad av de som faktiskt inte ännu är dina kunder.

 

Lyssna, bekräfta och svara

Att fokusera enbart på att sälja in något brukar ofta straffa sig själv. Lyssna på dina kunder, bekräfta att du har uppfattat det de har sagt och svara på frågorna rakt av. Kom inte med något standardsvar som inte passar in för den specifika fråga som ställdes.

Bjud på din expertis

Var generös och bjud på din expertis även om det inte leder till ett direkt sälj. Kunden kommer kanske tillbaka och gör ett köp en annan gång tack vare din kunskap och hjälpsamhet.

Försök inte övertala en kund som inte vill

Vill inte kunden så vill den inte och då är det ingen idé att försöka övertala kunden. Det skapar inte något bra varumärke.

Kan du inte hjälpa kunden – var ärlig och säg det

Försök inte att sälja in något annat som kunden inte har frågat om. Kan du inte ge exakt det kunden efterfrågar – var då ärlig och säg det. Att du är ärlig och inte försöker lura på kunden något annat kan innebära att de faktiskt så småningom köper något av dig eller rekommenderar dig till andra.

Share

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *