Dagens datum:23 February, 2020

Rätt pris för rätt kund

Det här med att sätta rätt pris på produkter och tjänster kan vara väldigt svårt. Du vill gärna tjäna pengar genom att inte ha för billiga priser och samtidigt vill du inte skrämma iväg kunder och därmed sälja väldigt lite.

 

Rätt pris utifrån vinst och konkurrens

På produkter är det ganska lätt att räkna ut ett lägsta pris utifrån vad det kostar dig att tillverka eller köpa in produkten för att kunna gå med vinst. Därefter måste du ha koll på konkurrenterna. Du vill inte vara dyrare än de som har exakt samma produkt.

 

Psykologi och mervärde bakom prissättning

För tjänster kan det vara lite svårare att hitta rätt pris men här måste du utgå från ditt allra minsta timpris för att täcka alla kostnader i företaget och för att gå med en viss procent i vinst.

Är produkterna eller tjänsterna snarlika kan du ta ut ett högre pris om det klart och tydligt framgår varför kunderna ska handla det just du erbjuder och varför de ska handla hos dig. Förutom det kan det handla om mervärde att de till exempel får bra service eller kan handla fler relaterade produkter hos dig.

Även psykologiskt kan kunderna tveka inför en produkt eller tjänst som verkar för billig och fundera över kvaliteten och vad de egentligen får ut.

 

Taktisk prissättning för att locka rätt kund

Vill du vara lite taktisk och inrikta dig på återkommande kunder? Då kanske du inte ska ha de lägsta priserna som lockar de personer som alltid letar efter det billigaste. Du kan ta ett högre pris och istället satsa på mervärde till exempel genom att erbjuda en prenumerationstjänst för att underlätta kundernas vardag. Hitta något som inte konkurrenterna har och satsa på att marknadsföra det.

 

 

 

Share

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *