Så här ökar du försäljningen i fysisk butik och e-handel

Det finns en hel del gemensamma saker du kan göra för att öka försäljningen i både fysisk butik och e-handel. Vi ska visa dig likheterna som du kan dra nytta av i båda fallen.

 

Gör det enkelt för kunden att hitta

Med produkter kategoriserade och grupperade på rätt sätt både i fysisk butik och e-handel gör du det enklare för kunden att hitta de produkter som är intressanta. Att skapa naturliga gångar i en butik i en logisk struktur kan för en e-handel översättas till en tydlig navigering via menyn och med extra snabbvägar på webbsidorna.

 

Underlätta köpprocessen

Skapa köplust genom en trevlig upplevelse. Det ska vara rent, snyggt och välkomnande. Priset behöver synas tydligt och kunden ska enkelt hitta både kundkorg offline samt köpknapp, kundkorg och väg till kassan online.

 

Fyll på från lagret

Hyllor som gapar tomma eller text som visar att produkten tillfälligt är slut ger inte så bra intryck och drar ner köplusten.

 

Simulera kundupplevelsen

Det är lätt att bli hemmablind! Låt någon annan testa att handla hos dig. Vad är bra och vad behöver åtgärdas? För både fysisk butik och e-handel är det intressant att veta var ögonen landar och i vilken ordning. Både offline och online kan du skylta med utvalda produkter på precis de rätta ställen.

 

Ha personal tillhands

Ha personal i rörelse i den fysiska butiken så att kunderna kan fråga. I en e-handel kan man med fördel använda sig av en chat eller till och med en chatbot. Ha tydliga kontaktvägar ifall kunderna behöver ställa frågor.

 

Merförsäljning i kassan

Tänk på merförsäljningen i kassan genom att placera ut produkter till ett bra pris och som är lättköpta. Du har en stor fördel i en e-handel där du utifrån varorna i kundkorgen individuellt kan anpassa vilka produkter du visar.

 

Share

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *