Dagens datum:23 February, 2020

Så lyckas du med kalla samtal

Att ringa kalla samtal kanske kan kännas lite föråldrat nu i vår digitala värld online där alla verkar finnas på internet. Faktum är att du har mycket att vinna på kalla samtal och vi ska berätta varför och hur du lyckas med kalla samtal.

 

Varför kalla samtal fortfarande fungerar

Du har säkert fått höra att om någon letar efter någonting söker de på Google och hittar rätt produkt eller tjänst i det organiska sökresultatet eller genom annonser. Ja det kan stämma för de som aktivt letar. Men vi har också en hel marknad med företagare eller yrkeskategorier där de inte vet att de behöver dina produkter eller tjänster eller helt enkelt inte har tid att söka för att det är fullt upp i företaget. Kan du då snabbt och enkelt presentera hur din produkt eller tjänst kan underlätta för företaget så kan du lyckas.

 

Gör din research innan det kalla samtalet

Ring inte till företag på måfå. Gör en noggrann research och ta reda på vilka du ska ringa. Vilken är din målgrupp och vilken yrkesroll behöver du prata med? Innan du ringer det kalla samtalet är det bra att lära känna din kund. Vem är det, hur ser deras verksamhet ut, vilka problem kan de tänkas behöva hjälp med och hur löser du det åt dem?

 

Ge inte upp för lätt

Du kommer garanterat få en hel del nej och det kommer att kännas riktigt tidskrävande. Men det gäller att inte ge upp för lätt. Har du en bra produkt eller tjänst, presenterar snabbt hur du löser ett problem och så klart ringer till rätt målgrupp och rätt person kan du lyckas med kalla samtal. Når du fram med ditt budskap har du stor chans att utöka kundbasen och det kan bli riktigt lönsamt med kalla samtal.

Share

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *